Tuesday, November 9, 2021

(सन्धान व्याख्यानमाला) साहित्य का विचार: अशोक वाजपेयी

 


अभिवादन

हिन्दी इलाके को लेकर विचार-विमर्श के लिये सन्धान व्याख्यानमालाकी शुरुआत इस शनिवार, 13 नवम्बर, को शाम 6 बजे प्रख्यात कवि और विचारक श्री अशोक वाजपेयी के व्याख्यान से हो रही है.

इस व्याख्यानमाला की शुरुआत के पीछे हमारी मंशा ये है कि हिन्दी में विचार, इतिहास, साहित्य, कला, संस्कृति और समाज-सिद्धान्त के गम्भीर विमर्श को बढ़ावा मिले. हिन्दी इलाक़े के सामाजिक-सांस्कृतिक विकास को लेकर हमारी चिन्ता पुरानी है. आज से बीस साल पहले हमारे कुछ अग्रज साथियों ने सन्धाननाम की पत्रिका की शुरुआत की थी जो अनेक कारणों से पाँच साल के बाद बन्द हो गयी थी. इधर हम हिंदी-विमर्श का यह सिलसिला फिर से शुरू कर रहे हैं. यह व्याख्यानमाला इस प्रयास का महत्वपूर्ण अंग होगी.

हममें से अधिकांश लोग न्यू सोशलिस्ट इनिशिएटिवनाम के प्रयास से भी जुड़े हैं. यह प्रयास अपने आप को सामान्य और व्यापक प्रगतिशील परिवार का अंग समझता है, हालाँकि यह किसी पार्टी या संगठन से नहीं जुड़ा है. इसका मानना है कि भारतीय और वैश्विक दोनों ही स्तरों पर वामपन्थी आन्दोलन को युगीन मसलों पर नए सिरे से विचार करने की और उस रौशनी में अपने आप को पुनर्गठित करने की आवश्यकता है. यह आवश्यकता दो बड़ी बातों से पैदा होती है. पहली यह कि पिछली सदी में वामपन्थ की सफलता मुख्यतः पिछड़े समाजों में सामन्ती और औपनिवेशिक शक्तियों के विरुद्ध मिली थी. आधुनिक लोकतान्त्रिक प्रणाली के अधीन चलने वाले पूँजीवाद के विरुद्ध सफल संघर्ष के उदहारण अभी भविष्य के गर्भ में हैं. दूसरी यह कि बीसवीं सदी का समाजवाद, अपनी उपलब्धियों के बावजूद, भविष्य के ऐसे समाजवाद का मॉडल नहीं बन सकता जो समृद्धि, बराबरी, लोकतन्त्र और व्यक्ति की आज़ादी के पैमानों पर अपने को वांछनीय और श्रेष्ठ साबित कर सके.

सन्धान व्याख्यानमालाका प्रस्ताव यूँ है कि हिन्दी सभ्यता-संस्कृति-समाज को लेकर हिंदी भाषा में विचार की अलग से आवश्यकता है. हिन्दी में विचार अनिवार्यतः साहित्य से जुड़ा है और हिन्दी मनीषा के निर्माण में साहित्यिक मनीषियों की अग्रणी भूमिका है. हम हिन्दी साहित्य-जगत के प्रचलित विमर्शों-विवादों से थोड़ा अलग हटकर साहित्य के बुनियादी मसलों से शुरुआत करना चाहते हैं. प्रगतिशील बिरादरी का हिस्सा होते हुए भी हम यह नहीं मानते कि साहित्य की भूमिका क्रान्तियों, आन्दोलनों और ऐतिहासिक शक्तियों के चारण मात्र की है. हम यह नहीं मानते कि साहित्यकार की प्रतिबद्धता साहित्य की उत्कृष्टता का एकमात्र पैमाना हो सकता है. हम अधिक बुनियादी सवालों से शुरू करना चाहते हैं, भले ही वे पुराने सुनायी पड़ें. मसलन, साहित्य कहाँ से आता है ऐसा क्यों है कि मानव सभ्यता के सभी ज्ञात उदाहरणों में साहित्य न केवल पाया जाता है बल्कि ख़ासकर सभ्यताओं के शैशव काल में, और अनिवार्यतः बाद में भी, उन सभ्यताओं के निर्माण और विकास में महती भूमिका निभाता है. साहित्य के लोकमानस में पैठने की प्रक्रियाएँ और कालावधियाँ कैसे निर्धारित होती हैं? क्या शेक्सपियर के इंग्लिश लोकमानस में पैठने की प्रक्रिया वही है जो तुलसीदास के हिन्दी लोकमानस में पैठने की? निराला या मुक्तिबोध के लोकमानस में संश्लेष के रास्ते में क्या बाधाएँ हैं और उसकी क्या कालावधि होगी? इत्यादि. हमारा मानना है कि जनपक्षधर बनाम कलावादीतथा अन्य ऐसी बहसें साहित्य के अंतस्तल पर और उसकी युगीन भूमिका पर सम्यक प्रकाश नहीं डाल पातीं हैं. बुनियादी और दार्शनिक प्रश्न संस्कृतियों और सभ्यताओं पर विचार के लिए अनिवार्य हैं.

इस व्याख्यानमाला में हम विचार-वर्णक्रम के विविध आधुनिक एवं प्रगतिशील प्रतिनिधियों को आमन्त्रित करेंगे. ज़रूरी नहीं है कि वक्ताओं के विचार हमारे अपने विचारों से मेल खाते हों. हमारी मंशा गम्भीर विमर्श और बहस-मुबाहिसे की है.

प्रख्यात कवि और विचारक श्री अशोक वाजपेयी इस शृंखला के पहले वक्ता होंगे जिनका मानना है कि साहित्य की अपनी स्वतन्त्र वैचारिक सत्ता होती है; उस विचार का सामान्यीकरण नहीं किया जा सकता; वह विचार अन्य विचारों से संवाद-द्वन्द्व में रहता है पर साहित्य को किसी बाहर से आये विचार का उपनिवेश बनने का प्रतिरोध करता है; साहित्य का विचार विविक्त नहीं, रागसिक्त विचार होता है.

आप सभी इस शृंखला में भागीदारी और वैचारिक हस्तक्षेप के लिये आमन्त्रित हैं.

सन्धान व्याख्यानमाला

पहला वक्तव्य

‘साहित्य का विचार’

वक्ता : श्री अशोक वाजपेयी (वरिष्ठ कवि,अग्रणी विचारक)

13 नवम्बर शाम 6 बजे

Facebook Live
http://facebook.com/newsocialistinitiative.nsi

Zoom link
https://us02web.zoom.us/j/84172998046?pwd=dHRzRDhsTFNSOURKQjA3R1o2Y0xsQT09

Meeting ID: 841 7299 8046
Passcode: 885810

Monday, November 8, 2021

(Video) Democracy Dialogue series lecture on WILL INDIA SURVIVE AS A DEMOCRACY ? By ASHUTOSH

 


The 11th lecture in the Democracy Dialogues series organized by the New Socialist Initiative was delivered by ASHUTOSH on 31 October 2021 where he spoke on ‘ Will India Survive as a Democracy 

 


The 11 th lecture in the Democracy Dialogues Series organised by New Socialist Initiative was delivered by Ashutosh, TV anchor, columnist, author and co-founder of satyahindi.com at 6 PM ( IST), Sunday, 31 st October 2021.

Mr Ashutosh spoke on ‘Will India Survive as a Democracy ?’

A highly acclaimed journalist and TV News Anchor, a reputed Columnist, and a successful Author, Ashutosh was associated with AAP for a while but was soon disenchanted with this experiment and returned to journalism again with a new experiment in the form of satyahindi.com

He has many books to his credit,  Anna – 13 days that awakened India, (2012) ; The Crown prince, The Gladiator & The Hope — Battle for Change ; Mukhaute ka Rajdharm ( 2015). In his latest book Hindu Rashtra published in 2019, he  takes a hard look at the political reality of India and what its future may hold.

Please write to us at democracydialogues@gmail.com if you are interested in attending the coming lectures.

Wednesday, October 27, 2021

(Webinar) - WILL INDIA SURVIVE AS A DEMOCRACY ? : ASHUTOSH

 

Democracy Dialogues Lecture Series ( Webinar)
Organised by New Socialist Initiative


11th Lecture

Topic: Will India Survive as a Democracy?

Speaker: Ashutosh

Date and Time:  Sunday, 31 October at 6 PM (IST)

Facebook Event -https://www.facebook.com/events/568957784212838?ref=newsfeed

Facebook Live on - http://fb.com/newsocialistinitiative.nsi



The 11th lecture in the Democracy Dialogues Series organised by New Socialist Initiative will be delivered by Ashutosh, TV anchor, columnist, author and co-founder of satyahindi.com at 6 PM ( IST), Sunday, 31 st October 2021.

 

Mr. Ashutosh will be speaking on ‘Will India Survive as a Democracy ?’
A highly acclaimed journalist and TV News Anchor, a reputed Columnist, and a successful Author, Ashutosh was associated with AAP for a while but was soon disenchanted with this experiment and returned to journalism again with a new experiment in the form of satyahindi.com

 

He has many books to his credit,  Anna – 13 days that awakened India, (2012) ; The Crown prince, The Gladiator & The Hope — Battle for Change ; Mukhaute ka Rajdharm ( 2015). In his latest book Hindu Rashtra published in 2019, he  takes a hard look at the political reality of India and what its future may hold.

 

The lecture will be live on our  Facebook Page  as well as Youtube channel

 

The zoom invite will be shared individually. Please write to us at democracydialogues@gmail.com if you are interested in attending the lecture

 


(Video) Democracy Dialogue series lecture on NATIONALISM : THEN AND NOW by PROFESSOR MRIDULA MUKHERJEE

 


The 10th lecture in the Democracy Dialogues series organized by the New Socialist Initiative was delivered by PROFESSOR MRIDULA MUKHERJEE on 12 September  2021 where she spoke on ‘ NATIONALISM : THEN AND NOW






The 10th lecture in the Democracy Dialogues Series organised by New Socialist Initiative was delivered by Prof Mridula Mukherjee ( Retd.) on Sunday, 12 th Sepember at 6 PM ( IST). She spoke on ‘Nationalism : Then and Now’

Prof. Mridula Mukherjee, was associated with Centre for Historical Studies, JNU for a long time and was also Director of Nehru Memorial Museum and Library, ( NMML), New Delhi.

Well known as a historian for her work on the role of peasants in the Indian independence movement, she has authored two important books on the theme, Peasants in India’s Non-Violent Revolution ( Sage 2004) and Colonising Agriculture : Myth of Punjab Exceptionalism ( Sage 2005). She has also coauthored books with Prof Bipan Chandra, Prof Aditya Mukherjee on ‘India’s Struggle for Independence’ ( Penguin 2000) and ‘India After Independence‘ ( Penguin 2008). The monograph ‘RSS, School Texts and Murder of Mahatma Gandhi‘ which she has coauthored with Prof Aditya Mukherjee and Prof Sucheta Mahajan has been widely appreciated.

In this lecture Prof Mridula Mukherjee discussed Nationalism and its origins as a modern ideology, how nations are historical constructs with each nation having its own distinctive historical evolution and the emergence of two kinds of nationalism and how the present notion of aggressive, chauvinistic nationalism is in sharp contrast to the once evolved by the freedom struggle and how the task of preventing the appropriation of nationalism and its creative linking to progressive agenda is the need of the hour.

Please write to us at democracydialogues@gmail.com if you are interested in getting upadates about the series.

The lecture series is available on  facebook.com/newsocialistinitiative.nsi as well.


( Here is a playlist of earlier lectures in the Democracy Dialogues Series )

 





Thursday, September 9, 2021

(Webinar) NATIONALISM : THEN AND NOW – PROFESSOR MRIDULA MUKHERJEE

 

Democracy Dialogues Lecture Series ( Webinar)
Organised by New Socialist Initiative


10th Lecture

Topic: NATIONALISM : THEN AND NOW

Speaker: PROFESSOR MRIDULA MUKHERJEE


Date and Time:  Sunday, 12th September at 6 PM (IST)

Facebook Event -https://www.facebook.com/events/171522641784388?ref=newsfeed

Facebook Live on - http://fb.com/newsocialistinitiative.nsi




The 10th lecture in the Democracy Dialogues Series organised by New Socialist Initiative will be delivered by Prof Mridula Mukherjee ( Retd.) on Sunday, 12th September at 6 PM ( IST). She will be speaking on ‘Nationalism : Then and Now’

Author of many books, Prof. Mridula Mukherjee, was associated with Centre for Historical Studies, JNU for a long time and was also Director of Nehru Memorial Museum and Library, ( NMML), New Delhi.

The lecture will be live on facebook.com/newsocialistinitiative.nsi

Brief Outline of Lecture

 

1.      Nationalism and its origins as a modern ideology.

2.      Nations are historical constructs, with each nation having its own distinctive historical evolution. New nations are born, and some older ones disappear. There is no one defining principle for unifying into a nation.

3.      Two kinds of nationalism. The European nationalism which becomes allied with the colonial project from its inception and anti-colonial nationalism which inspires national liberation movements.

4.      Indian nationalism as it emerges in the course of the struggle for freedom, which gives it an anti-imperialist and pro-people character. It was firmly rooted in an economic critique of colonialism evolved by the early nationalist leaders.

5.      The present notion of aggressive, chauvinistic nationalism purveyed by the sectarian, communal fascist forces is in sharp contrast to the one evolved by the freedom struggle, and resembles the aggressive version.

6.      The task of preventing the appropriation and misuse of a powerful emotive force and creatively linking it to a progressive agenda is an urgent need.


Thursday, August 12, 2021

(Video) Democracy Dialogue series lecture on "Lokmanas aur Loktantra ( Popular Mind and Democracy)" by Ravish Kumar

 


The 9th lecture in the Democracy Dialogues series organized by the New Socialist Initiative was delivered by RAVISH KUMAR on 8 August 2021 where he spoke on ‘Lokmanas aur Loktantra ( Popular Mind and Democracy)’


 



न्यू सोशलिस्ट इनिशिएटिव की तरफ से शुरू की गयी आनलाइन व्याख्यानमाला 'डेमोक्रेसी डायलॉग्स' के तहत आयोजित प्रख्यात पत्रकार रवीश कुमार जी के व्याख्यान का वीडियो जिसका आयोजन 8 अगस्त 2021 को हुआ था. उन्होंने “लोकमानस और लोकतंत्र विषय पर अपनी बात रखी. 



About the Democracy Dialogues Series :

The idea behind this series - which we would like to call 'Democracy Dialogues' - is basically to initiate as well as join in the on-going conversation around this theme in academic as well as activist circles.

We feel that the very idea of democracy which has taken deep roots across the world, has come under scanner for various reasons. At the same time we have been witness to the ascendance of right-wing forces and fascistic demagogues via the same democratic route. There is this apparently anomalous situation in which the spread and deepening of democracy have often led to generating mass support for these reactionary and fascistic forces.

Coming to India, there have been valid concerns about the rise of authoritarian streak among Indians and how it has helped strengthen BJP's hard right turn. The strong support for democracy here is accompanied by increasing fascination towards majoritarian-authoritarian politics. In fact, we would like to state that a vigorous electoral democracy here has become a vehicle for hindutva-ite counterrevolution.

All videos  of  the Democracy Dialogues  series  lectures are available on  New Socialist Initiative YouTube channel


Sunday, August 8, 2021

Lecture on Lokmanas aur Loktantra ( Popular Mind and Democracy) By Ravish Kumar

 


न्यू सोशलिस्ट इनिशिएटिव की तरफ से शुरू की गयी आनलाइन व्याख्यानमाला ‘डेमोक्रेसी डायलॉग्ज’ की अगली कड़ी में मेगसेसे पुरस्कार विजेता, प्रख्यात पत्रकार और विश्लेषक  रवीश कुमार  हमारे अगले वक्ता होंगे।  आप सभी जानते हैं कि  रवीश कुमार  न केवल एक जानेमाने टीवी एंकर हैं बल्कि भारतीय राजनीतिक-सामाजिक परिदृश्य पर पैनी निगाह रखनेवाले निर्भीक लेखक हैं और साहसी टिप्पणीकार हैं। हमें बेहद खुशी है कि अपनी तमाम व्यस्तताओं के बावजूद उन्होंने हमारे अनुरोध को स्वीकार किया है।


इस अवसर पर व्याख्यानमाला में आए चार महिने के अंतराल के प्रति भी हम खेद प्रगट करना चाहते हैं। इस के पीछे एकमात्र कारण कोविड महामारी की दूसरी लहर के चलते भारत की जनता पर बरपा प्रचंड कहर और भयानक त्रासदी ही है। हम सभी इस विभीषिका के गवाह रहे हैं और हममें से कइयों ने इस दौरान अपने आत्मीयों को, अपने दोस्तों-मित्रों को या अपने पड़ोसियों को खोया है। हमारे इर्द गिर्द मची इस तबाही के बीच व्याख्यानमाला के आयोजन को जारी रखना हमें मुनासिब नहीं लगा था।

रवीश  चाहते हैं कि उनका व्याख्यान संवाद नुमा और बातचीत की शक्ल में हो। हमें पूरी उम्मीद है कि आप भी न केवल इस बातचीत को सुनना चाहेंगे और उसमें शामिल भी होना चाहेंगे। कार्यक्रम फेसबुक लाइव होगा। सुरक्षा कारणों को देखते हुए जूम लिंक सीमित सहभागियों को ही भेजा जाएगा।

कार्यक्रम का विवरण इस प्रकार है :

न्यू सोशलिस्ट इनिशिएटिव
प्रस्तुति
डेमोक्रेसी डायलॉग्जस
9 वां व्याख्यान और चर्चा

विषय
लोकमानस और लोकतंत्र

वक्ता :
रवीश कुमार
 प्रख्यात पत्रकार, लेखक और मीडियाकर्मी , मैग्सेसे पुरस्कार से सम्मानित 

6 बजे शाम ( IST )
8 अगस्त 2021





We are happy to inform you that the online series of public talks - Democracy Dialogues - organized by the New socialist Initiative (NSI) is being resumed from this month. We would like to invite you to the upcoming talk (9th in the series) by Ravish Kumar - the Magsaysay Awardee famous journalist, commentator and TV anchor. As you know Ravish is a keen and insightful observer of the Indian political scene and an epitome of moral courage. We are really delighted to have him as our next speaker.

We take this opportunity to apologise to you for this gap of 4 months in this series of lectures. The sole reason behind this gap has been the trauma and colossal tragedy that India has suffered during the second wave of the pandemic. We all have been witness to this disaster and for many of us it has struck too close at home, among friends and acquaintances and in the neighbourhoods. We felt ill at ease with organizing these lectures amidst the suffering that was all around us.

Ravish would like his talk to be as interactive and conversational as possible. We really hope that you will not only join in but also participate in the conversation. The programme will be Facebook live. For security reasons the zoom link will be sent to a limited number of participants.

Programme Details:

New Socialist Initiative (NSI) 
Presents

Democracy Dialogues
9 th Lecture 

Theme
Lokmanas aur Loktantra
( Popular Mind and Democracy)

Speaker
Ravish Kumar
Eminent Journalist, author, media personality, Winner of Magsaysay Award

6 PM India Standard Time
8 th August 2021
live link : facebook.com/newsocialistinitiative.nsi

Monday, July 26, 2021

Some Remarks About Movements - Ravi Sinha




Accountability is foundational to democracy and, ultimately, people are supposed take those in power to account through democratic processes and mechanisms. But, then, we also know what often happens in democracy. Electoral competition gives rise to ‘technologies’ (often religious, cultural and identity-based) which turn citizens into “Bhakts” (devotees) and storm-troopers (remember Hitler’s “Brownshirts”). The dark side of democracy comes on top more often than the other side. India is witnessing that disaster. Trump was a testimony to the same phenomenon in the United States.

But what about movements? Are they also supposed to be accountable to someone or something? One would presume that movements are accountable to their own missions, values, objectives, arguments and strategies. Is anyone taking the movements to account on that score?

One would imagine that the left movement has been taken sufficiently to account all over the world. So much so that, for most people, there is no longer any need to take it to account. In many eyes, it is finished. Why waste time on something that is finished? And yet, a most curious thing is that left remains the favourite whipping boy of most other movements and their intellectual luminaries. Here in India a favourite pre-occupation of Dalit intellectuals is to expose the Savarna (upper caste) hegemony over the left movement and many feminists focus on the misogyny of leftists. As if in a survey of the Indian society leftists have come on top as the most likely and most numerous perpetrators of oppression and violence against Dalits and women! There is no denying that left must be taken to task for all its ills and all its failings. But, should a movement that is often pronounced dead be the prime example when it comes to evaluating movements?

The Bahujan Samaj Party (BSP) in Uttar Pradesh has declared that it would be the party that would actually build the Ram temple. This party is openly and loudly appealing to Brahmins as a caste to come into its fold. Babasaheb Ambedkar famously talked about annihilation of caste and declared that there is no scope of Dalit liberation under Hinduism. This irony is not confined to BSP. A Dalit is submissively the President under the current dispensation and an ex-Dalit Panther is a minister. All this can be explained away as pragmatic responses to the demands and rigours of democracy. But what about the movement itself? What about Ambedkar’s mission?

The question goes far deeper. Why is it the case that Hindutva has been able to make such inroads into Dalit communities? In what ways and to what degrees the ‘Hindu civilizational mind’ sits within the ‘Dalit cultural mind’? Why is it the case that in Gujarat carnage and elsewhere Dalits have been as much and as willing a part of the Hindutva “Brownshirts” as any other community? Why is it the case that an occasional Dalit leader who emerges as a fiery meteorite in the aftermath of a gruesome atrocity disappears as fast from the social and political horizon and the masters of the electoral machinations remain as much in control of the actual political arena?

One hopes that the theorists of social movements – from Columbia and Harvard Universities to JNU and Osmania – are earnestly grappling with this puzzle. We all know the simple and common-sense answers, but they do not suffice. The puzzle needs a deeper explanation. How long the intellectual prophets of the social movements remain content with celebrating the history and the survival of these movements? How long will Dalit writers remain content with asking the caste lineage of other (Savarna) writers and denouncing them for the surnames they use? How long will they be content with demanding monopoly over literary depiction and theoretical explanation of Dalit life and experience? Real questions and real challenges remain unattended.

 



जवाबदेही लोकतंत्र का मूलभूत तत्व है और, माना जाता है कि अंततः लोग ही लोकतांत्रिक प्रक्रियाओं और तंत्रों के माध्यम से सत्ता में बैठे लोगों पर निगरानी रखते हैं, लेकिन हम यह भी जानते हैं कि लोकतंत्र में अक्सर क्या होता है। चुनावी प्रतिस्पर्धा  ऐसी ''तकनीकों" (अक्सर धार्मिक, सांस्कृतिक और पहचान-आधारित) को जन्म देती है जो नागरिकों को "भक्त" और उत्पाती सैनिकों के रूप में  (हिटलर की "ब्राउन शर्ट्स" याद करें) तब्दील कर देती है। लोकतंत्र का यह अँधेरा पहलू दूसरे पहलू की तुलना में अधिक बार उछल कर सामने आता है। आज हिंदुस्तान उसी तबाही के दौर से गुज़र रहा है। अमेरिका में ट्रम्प इसी तरह की परिघटना का उदाहरण था। 

लेकिन क्या आंदोलनों को भी किसी व्यक्ति या किसी विचार के प्रति जवाबदेह होना चाहिए? यह कहा जा सकता है कि आंदोलन अपने स्वयं के मिशन, मूल्यों, उद्देश्यों, तर्कों और रणनीतियों के प्रति जवाबदेह होते हैं। क्या इस हिसाब से कोई आंदोलनों का मूल्यांकन कर रहा है?

वामपंथी आंदोलन के लिए तो यह सच है कि उसका लेखा-जोखा पूरी दुनिया में पर्याप्त रूप से किया गया है। यहाँ तक कि, अधिकांश लोगों के लिए अब इसे टास्क के रूप में लेने की कोई ज़रूरत ही नहीं रह गई है। बहुतों के लिए तो वामपंथ ख़त्म ही हो गया है। जो ख़त्म हो गया है उस पर समय क्यों बर्बाद करना? लेकिन फिर भी,सबसे मज़े की बात यह है कि वामपंथ अभी भी अधिकांश अन्य आंदोलनों और उनके बौद्धिक दिग्गजों की आलोचनाओं का पसंदीदा निशाना बना हुआ है जिसको जब चाहे कोड़े मारे जा सकते हैं। यहाँ भारत में दलित बुद्धिजीवियों का प्रिय शगल वामपंथी आंदोलन में सवर्ण (उच्च जाति) वर्चस्व को उजागर करना है और बहुत सी नारीवादियों का काम तो बस वामपंथियों के 'स्त्री -द्वेष' पर ही ध्यान केंद्रित करना है। मानो भारतीय समाज के किसी सर्वेक्षण में दलितों और महिलाओं के खिलाफ उत्पीड़न और हिंसा के सबसे संभावित और सबसे बड़े अपराधियों के रूप में वामपंथी ही उभर कर आए हों! इस बात से इनकार नहीं किया जा सकता है कि वामपंथ को अपनी सभी बीमारियों और अपनी सभी विफलताओं की ख़बर लेनी चाहिए। लेकिन, क्या एक आंदोलन जिसे अक्सर ही मृत घोषित कर दिया जाता हो उसे आंदोलनों के मूल्यांकन के प्रमुख उदाहरण के रूप में लिया जाना चाहिए?

 उत्तर प्रदेश में बहुजन समाज पार्टी (बसपा) ने घोषणा की है कि यही वह पार्टी होगी जो वास्तव में राम मंदिर का निर्माण करेगी। यह पार्टी खुलेआम और जोर-शोर से एक जाति के रूप में  ब्राह्मणों को अपने पाले में आने की अपील कर रही है। सभी जानते हैं कि बाबासाहेब अम्बेडकर ने जाति-उन्मूलन की बात की थी और घोषणा की थी कि हिंदू धर्म के तहत दलित मुक्ति की कोई गुंजाइश नहीं है। यह विडंबना बसपा तक ही सीमित नहीं है। वर्तमान शासन में एक दलित विनीत भाव से राष्ट्रपति बनता है और एक पूर्व दलित पैंथर एक मंत्री है। इन सब बातों की व्याख्या तो इस तरह की जाती है कि लोकतंत्र की बाध्यताएँ  इस व्यावहारिक आचरण के लिए मज़बूर करती हैं। लेकिन खुद उस आंदोलन के बारे में क्या कहा जाए? अम्बेडकर के मिशन का क्या हुआ?

सवाल और भी गहरा है। ऐसा कैसे हुआ कि दलित समुदायों में  हिंदुत्व इस तरह की पैठ बनाने में सफल रहा?  'दलित सांस्कृतिक दिमाग' में  'हिंदू सभ्यतात्मक दिमाग' किस तरह और किस हद तक बैठ गया है? ऐसा क्यों है कि गुजरात नरसंहार के दौरान और अन्य जगहों पर भी दलित हिंदुत्व के "ब्राउन शर्ट"  बनने के उतने ही आकांक्षी रहे हैं जितना कि कोई अन्य समुदाय? ऐसा क्यों है कि दलितों के ऊपर अत्याचार की किसी घटना के बाद कोई दलित नेता किसी प्रज्ज्वलित उल्कापिंड की तरह सामने आता है, लेकिन सामाजिक और राजनीतिक क्षितिज से उतनी ही तेजी से गायब भी हो जाता है जबकि चुनावी खेल के खिलाड़ी ज़मीनी राजनीतिक अखाड़े पर अपना पूर्ण नियंत्रण बनाए रहते हैं?

 उम्मीद है कि  कोलंबिया और हार्वर्ड विश्वविद्यालयों से लेकर जेएनयू और उस्मानिया तक के सामाजिक आंदोलनों के सिद्धांतकार - इस पहेली को गंभीरता से ले रहे हैं। हम सभी सरल और सामान्य बुद्धि के उत्तर जानते हैं, लेकिन वे पर्याप्त नहीं हैं। पहेली को एक गहरी व्याख्या की जरूरत है। सामाजिक आंदोलनों के बौद्धिक पैग़म्बर कब तक इन आंदोलनों के इतिहास और इनके बचे रहने का जश्न मनाने से ही संतुष्ट रहेंगे?

दलित लेखक कब तक अन्य (सवर्ण) लेखकों की वंशावली पूछते रहेंगे और उनके जातिनामों के लिए उनपर इलज़ाम लगा कर संतुष्ट होते रहेंगे? वे कब तक दलित जीवन और उसके अनुभव के साहित्यिक चित्रण और उसकी सैद्धांतिक व्याख्या पर एकाधिकार की मांग भर करते रहेंगे? असली सवाल और असली चुनौतियों पर अभी ध्यान नहीं दिया जा रहा है।

-रवि सिन्हा

Friday, May 7, 2021

WHY NO ONE IS TALKING ABOUT INDO-BRITISH TRADE DEAL ?

 


Samuel Johnson famously said, “Patriotism is the last refuge of the scoundrel.” The two prime ministers in the photograph below would claim to be patriots both. The scoundrel part should be left to your judgment, but it is obvious that both of them cannot claim to be patriots at the same time.

These two prime ministers came up with a deal a couple of days ago that no one in India is talking about.  Even the Indian government, uncharacteristically, is not trumpeting about it. The UK government announced the day before yesterday that it sealed a deal with India in which Indians will make a one billion pound ($1.39 billion) investment in the UK creating 6500 British jobs. In addition India will open its market doors wider by reducing tariffs not only on British cars and British whisky but also on British apples and pears.

It looks curiouser than Alice’s Wonderland. India lost 7.25 million jobs in April alone. Actually Tens of millions of Indian jobs have been lost during the pandemic and during the Modi misrule. And Indian moneybags facilitated by the Modi government are going to invest more than Rs 10 thousand crores in the UK creating highly paid British jobs! On top of that India will also hurt the interests of Indian producers of apples and pears (also of cars and whiskeys) by lowering tariffs on British goods. What is India gaining out of it?

But if you think about it, it is not so surprising. This is a government that spends tens of thousands of crores on a new central vista, a new parliament and a new house for the Prime Minister at a time when thousands are dying due to shortage of oxygen and of hospital beds. This is also a regime under which its favourite corporate houses have registered fattest profits ever during the worst humanitarian crisis that India is groaning under.

This Prime Minister not only helps corporate houses to amass mountains of wealth in an India where people are losing jobs, facing unimaginable hardships – many are on the verge of starvation; where cremation pyres are spilling on to the roads and burning 24x7. He also helps them take that money to safe houses on foreign shores – invest in rich countries and create jobs there. Can he qualify to be a patriot, even if one ignores Samuel Johnson’s reference to being a scoundrel?

How anti-national this government and this Prime Minister can become? And why is this Indo-British deal not being talked about here in India?"


New Socialist Initiative